LPG, czyli zalety autogazu

LPG, czyli zalety autogazu

Skrót LPG oznacza Liquefied Petroleum Gas, czyli skroplone paliwo gazowe. Głównym dostawcą LPG do Polski jest Rosja, pozostali dostawcy również ze Wschodu: Kazachstan, Litwa i Białoruś. Importowany gaz to aż 83 procent zużywanego LPG w Polsce. Aż 77 procent tego importu trafia do zbiorników samochodowych. Wartość importu w 2017 roku przekroczyła 900 mln euro.

Raz ciecz, raz gaz

Możliwość przechodzenia z postaci lotnej do ciekłej to specyficzna cecha tego paliwa, którą można efektywnie wykorzystywać. Jeśli w niskiej temperaturze i przy wysokim ciśnieniu LPG staje się cieczą, to pozwala to gromadzić dużą ilość paliwa (potencjalnej energii) w stosunkowo niewielkich pojemnikach, jakimi są butle gazowe. Spalaniu ulega nie ciecz, a faza gazowa. Między innymi dlatego większość silników benzynowych można stosunkowo łatwo przystosować do zasilania gazem LPG.

Ciepło sprawia z kolei, że ciecz staje się gazem. Co ciekawe, w trakcie tego procesu przez pewien czas Autogaz pobiera ciepło własne, a dopiero potem z otoczenia. Może to niekiedy powodować występowanie szronu na zewnątrz butli, która mocno się schładza.

Ponieważ wraz ze wzrostem temperatury podnosi się ciśnienie LPG, butle napełniane są maksymalnie w 85% objętości tak, by zapobiec ich rozerwaniu. Dodatkowo stosowane są zawory bezpieczeństwa, które otwierają się samoczynnie, jeśli ciśnienie przekroczy dozwolony poziom.

LPG to propan i butan

LPG to gaz płynny węglowodorowy składający się przede wszystkim z propanu i butanu. Jest bezbarwny i bezzapachowy, nietoksyczny, ale ze względów bezpieczeństwa jest intensywnie nawaniany substancją, która pozwala wyczuć ulatniający się gaz. Gaz LPG jest cięższy od powietrza, więc podczas ulatniania zbiera się ściele się przy powierzchni ziemi.

Inny gaz zimą, inny – gdy jest ciepło

Zgodnie z europejskimi normami istnieją cztery klasy LPG różniące się stosunkiem propanu do butanu. Nazwano je literami A, B, C i D. W Polsce stosuje się mieszaninę A (zawierającą więcej propanu) od listopada do marca i B w pozostałym okresie. Mieszanina B ma mniejszą prężność.

Instalacja autogazowa w samochodzie osobowym wymaga odpowiedniego zapasu gazu w butlach. Z reguły jedna butla w samochodzie osobowym mieści ok. 30 litrów gazu, co pozwala na zasięg 200-300 km. W autach osobowych butle o takiej pojemności montowane są najczęściej we wnęce na koło zapasowe, dzięki temu objętość bagażnika pozostaje bez zmian. Spotykane są także butle o większej pojemności, nawet do 100 litrów, montowane w przestrzeni ładunkowej, także w autach dostawczych.

Standardowa instalacja gazowa w samochodzie nie oznacza całkowitego rozstania z benzyną. W rzeczywistości jazdę zaczyna się od benzyny, a dopiero po osiągnięciu przez silnik określonej temperatury i obrotów przechodzi się na LPG. W starszych samochodach przełączenie odbywa się manualnie, w nowszych – automatycznie. Najnowsze generacje instalacji gazowych nie wymagają rozruchu na benzynie.

Cena, przede wszystkim cena

Nie jest dla nikogo tajemnicą, że polscy kierowcy wybierają instalacje autogazowe głównie ze względu na cenę LPG: na gazie jeździ się znacznie taniej. Litr gazu stanowi zazwyczaj około 50% ceny litra benzyny. Koszt instalacji zwraca się po około roku – przy założeniu przebiegu na poziomie ok. 20 tys. km.

No i środowisko

Spalanie gazu LPG zamiast benzyny czy oleju napędowego jest również mniej obciążające dla środowiska naturalnego. Podczas spalania LPG powstaje o 20 proc. mniej związków węgla, niż w przypadku spalania benzyny, dodatkowo emisja azotu jest niższa. LPG nie emituje związków siarki i ołowiu. Kierujący pojazdem na autogaz przyczyniają się do powstawania smogu w znacznie mniejszym stopniu niż kierowcy samochodów na benzynę i diesli.

Jakość LPG

Wielu kierowców obawia się LPG z uwagi na szybsze zużycie silnika lub gorsze osiągi. Niepotrzebnie – o ile spełnione będą 3 warunki:

Dobrej jakości instalacja gazowa renomowanego producenta.

Profesjonalny montaż.

Sprawdzona jakość tankowanego gazu.

Jeśli wybierzemy dobrą instalację, mechanik profesjonalnie ją zamontuje i wyreguluje, a kierowca zatankuje sprawdzonej jakości gaz – żywotność i dynamika pracy silnika będzie dokładnie taka sama, jak w przypadku zasilania benzyną. Dobrze wyregulowana instalacja utrzymuje fabryczne parametry silnika przewidziane przez producenta. Ważnym elementem podczas korzystania z instalacji na gaz jest odpowiedni zakład mechanicznego, który instalację serwisuje.